Backe och rörlighet

Fredag lunch körde jag backintervaller i en backe 800 meter från jobbet. Jag har cyklat upp för den många gånger och i början var den på gränsen till överjävlig. Sprungit uppför har jag inte gjort särskilt många gånger, tror jag. Ja, före fredag alltså. Den är 370 meter lång och ganska brant och nu har jag gjort det 7 gånger iallafall. Farten var betydligt lägre än under mitt förra backpass i 260-metersbacken men det kanske inte är så konstigt. När jag kom upp sista gången pustade jag ut några sekunder och fortsatte sedan en omväg på 1,7 km tillbaks till jobbet i 4:30-fart. Jag tänkte dels att det sällan brukar vara slut när man kommit upp och dels att jag måste känna in farten lite inför distanspasset på söndag som jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning: 16 km uppdelat i block: 1 km+4+1+4+1+4+1 där ettorna ska gå i 5:30 (jogg) och fyrorna i 4:15-4:30. Hehe……blir nåt att bita i. Bara att ladda Spotify alltså!

Idag är det lördag och jag spenderade 1 1/2 timme på SATS. Huvudfokus idag var rörlighet med input från PT-träffen i onsdags och detta inlägg. Så jag började med sätet som jag rullade, stretchade, gjorde squat to stand samt aktiverade med höftlyft och goblet squat (med ett gummiband runt benen) och därefter körde jag frontböj med paus som styrkeövning.

Efter det rullade jag latsen och gick på jakt efter en boll för att triggerpunktsbehandla bröst och rotatorcuff. Jag hittade en plastboll i lådan med upphittade grejer men det funkade sådär. Jag tryckte in den i bröstet iallafall och det kändes. När jag rullar höger lats smärtar det också. Efter det stretch, den här rörlighetsövningen och därefter aktivering av baksida axel. Och latsdrag på det. Och de gamla vanliga övningarna för biceps, triceps och utåtrotatorn.

Jag vet inte om jag är på rätt spår, men jag inbillar mig att min rörlighet börjar bli något bättre. Vilket inte är så svårt, kanske, eftersom jag är i det närmaste helt stel.

Nu, när jag ska springa en del, kommer jag att styra om styrketräningen mot mer rörlighet och mindre maxstyrka. Det blir inget marklyft på 105 kg de närmsta månaderna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s