Du vet att du är en löpare…..

Jag har en kollega som tränar tyngdlyftning. För några veckor sedan pratade vi om cyklingen runt Siljan Runt som vi ska göra på jobbet och han, som inte ska vara med, sa att ”jag gör ingenting som inte gynnar min tyngdlyftning”. Pretto, tänkte jag. Sedan kom jag på att jag har blivit likadan när det gäller löpningen.

I vintras drog jag ryggen under ett marklyft och plötsligt såg jag risken med att skada mig så att jag inte skulle kunna springa. Styrketräning gynnar min löpning, det är jag alldeles övertygad om, så länge jag inte gör maxlyft med lång återhämtningstid eller skadar mig.

Jobbet har en stående innebandytid på fredagar kl 7. Jag var med mycket förr men i höstas prioriterade jag ned det till förmån för först styrketräning om nu löpning. Mina kollegor har tjatat i omgångar på mig så nu, när Premiärmilen var avklarad, bestämde jag mig för att vara med en gång. Sedan har jag ju svårt att vara måttfull utan cyklade dit (13 km). Väl på plats kände jag smärta i vänster lår när jag gjorde riktningsförändringar som belastade. Och jag kom återigen på att jag inte kan leka innebandy om det innebär att jag skadar mig och inte kan springa.

Så jag tog det lite lugnare och stod i mål mest. Det blev en timme aktiv vila innan vi cyklade till kontoret, 5 km denna gång men uppför en riktigt dryg backe (förbi Danderyds Sjukhus, för er som känner till omgivningen).

Så. Jag kanske inte kan sträcka mig till att bara göra sånt som gynnar löpningen men att jag åtminstone inte ska göra sånt där jag riskerar att skada mig eller där jag måste offra planerade löppass för att återhämta mig. Det får vänta till efter Göteborgsvarvet. Åtminstone.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s