Snabba morgonintervaller på band

I morse mötte jag upp Coach för ett intervallpass på band. Jag hade efterfrågat nåt riktigt tufft eftersom jag inte riktigt upplevt den totala urladdningen. Han ska åka till Boston imorrn för marathon och var inte med och sprang själv utan stod bredvid med en mugg varm choklad med vispgrädde (till sig själv) men servade med pappersservetter och fyllde på vattenflaskan. Men framför allt höll han koll på tiden, farten och stöttade.

Passet var upplagt i intervaller som blev kortare och fler allteftersom.
Grundplanen: 1×5 min i 14,1
                       2×4 (14,4,14,5)
                       3×3 (14,7:14,8:14,9)
                       4×2 (15,0:15,1:15,2:15,3)
                       5×1 (15,4:15,5:15,6:15,7:15,8)

Varje intervall skulle alltså ha högre fart än den före. 1 minuts vila mellan varje. 

Under de första 5 minutrarna, som gick i rasande fart (som vanligt blir det alltid en chock i början) sa Kenth att han var osäker på om farterna skulle vara tillräckligt tuffa för mig. Hmmm….just då kändes det så men jag vet också att jag brukar vänja mig efter ett tag. Så vad blev det?

Jo, 4-minutrarna gick i 14,4 och 14,5 precis som specat. 3-minutrarna däremot ökade vi farten på redan från start: 14,9 15,1 och 15,3. Faktum var att i det läget var jag fortfarande i gott skick och kunde t o m snacka lite under tiden jag sprang. 2-minutrarna körde vi i 15,5 15,6 15,7 och 15,8. 

Och så dags för de avslutande 1-minutrarna: 16,0 16,1 16,2. Efter den minut som kom därefter återstod 4 minuter tills vi hade behövt börja om på löpbandet så Kenth uppmanade mig att köra hela tiden ut, vilket blev en 4-minutersintervall med fartökningar varje minut: 16,3 16,4 16,5 16,6 km/h.

Under de sista 4 minutrarna (i 3:38-fart i snitt) fick jag till slut upp ett riktigt flås och när tiden var slut var jag också ordentligt trött. Äntligen! 

Summa: Effektiv tid 33 minuter i 4-fart + 4 minuter i 3:38-fart.

Det var ett riktigt riktigt bra pass som visade att jag har mycket att kräma ur och nästa lopp borde rimligtvis kunna gå snabbare än Premiärmilen. Skönt! 

Annonser

2 thoughts on “Snabba morgonintervaller på band

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s