Lyft upp något tungt och gå omkring med det

En av mina favoritövningar är Farmer’s Walk. Det är väldigt enkelt: lyft upp någonting och gå omkring med det tills du inte orkar mer. Det känns i hela kroppen och du kommer att bli andfådd. Man kan t ex ta en kettlebell/viktskiva/hantel i vardera handen och traska iväg. Eller något på raka armar över huvudet. Eller något i ena handen. Det finns många alternativ!

Länkinspiration:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/boy_you_gotta_carry_that_weight

http://breakingmuscle.com/strongman/pick-up-something-new-10-loaded-carries-to-strengthen-your-training-and-yourself

http://www.stronggirlswin.com/2012/04/13/pick-up-heavy-things-and-walk-around/

I morse t ex gjorde jag som sista ryck på mitt pass tre promenader med en viktskiva på 20 kg i vardera handen. När jag gick där slog det mig att det var ungefär så här det såg ut i lördags när jag storhandlade på City Gross.

ImageDet var bara de tre påsarna och toapappersbalen jag behövde släpa till bilen!

Förutom mina Farmer’s, som de tydligen kallas i folkmun, gjorde jag ett set Ryckböj dvs knäböj med stången på raka armar över huvudet. Jag är som sagt ingen stjärna så det är flugvikt som gäller där, 12.5 kg. Att jag nånsin skulle klara det med en olystång är en vision.

Sedan blev 5:or djupa knäböj och för att inte fuska skulle jag ner till en steplåda som jag ställt bakom mig. Det var den här tjejen som inspirerade mig till att sänka vikten och öka djupet. Mina knäböj är visserligen godkända ur ett styrkelyftsperspektiv men jag ska inte tävla. Däremot vill jag har muskler i rumpan och enligt min kollega är det djupa knäböj som gäller. ”Har du sett en tyngdlyftare utan rumpa?”, var hans retoriska fråga härom dagen.

Sedan betade jag av vanliga pressar och bänkpress och innan mina promenader 5 set viktade dips, +5 kg. Och jag klarade några fler än förra gången.

Att märka att det går framåt är en enorm tillfredsställelse. Det kan vara en enda repetition mer än sist eller att det plötsligt går att vrida kroppen lite lite till åt nåt håll. För idag gjorde jag en riktigt akrobatisk konst. Jag kör lite för sällan dislocators. Däremot försöker jag sitta på huk så ofta jag kommer ihåg. Idag kombinerade jag de två. Ner på huk med pinnen över huvudet och när jag satt där nere, bak med pinnen och tillbaks. Kul grej! 

 

Annonser

2 tankar om “Lyft upp något tungt och gå omkring med det

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s