Nöta nöta nöta

Jag har länge trott att mitt enda problem med knäböj möjligtvis har varit att jag kanske inte går ner tillräckligt djupt. Så fick jag hjälp av min styrke- och tyngdlyftande kollega som sa åt mig att filma lyften och dela dem på Google+. Det fanns plötsligt en hel del att jobba på. Så det blev till att sänka vikten och börja om. De första passen var jag mest frustrerad över att jag inte kunde göra rätt men nu börjar jag förlika mig med tanken på att det är teknikträning jag håller på med och inte maxningar. Och det känns rätt ok. Och som han också mycket riktigt påpekar så tränar jag styrka också, ifall jag ser till att explodera upp från bottenläget, även om vikterna är hyfsat låga.

Problemet för mig nu är dock att det är väldigt mycket i huvudet nu när jag böjer. Hur ska jag ha fötterna? Inandningen. Ihop med skuldrorna. Ut med rumpan. Ut med knäna. Inte ner för snabbt. Brösta upp mig. Inte gunga fram med höften. Upp igen med fart. Fram med höften. Och så brukar jag glömma hälften.

Lärorikt och nyttigt!

Annonser

5 thoughts on “Nöta nöta nöta

  1. Åh, det är samma här. Trodde att jag böjde bra tills vi gjorde analys i plugget och nu ä det kaoz i huvudet inför varje rep. Sååå mycket att ha koll på. En kanske får lära in en kroppsdel i taget? Länden först, sen mage, skuldror, fötter, nacke…

    • Jag börjar få grepp om alla mina övningsområden. Har skrivit ner stödord på en lapp i ordning som de kommer under övningen och tejpade upp den framför mig idag när jag körde. Det stod: tajt grepp, vindruvan (mellan skuldrorna), fötterna (som jag har problem med att få till), djupt andetag, rumpan ut, brösta upp, knäna ut, långsamt ner, stopp, explosion upp.

      Tyckte själv att det gick ganska bra att tänka på de olika punkterna.

  2. Ja, man kanske får ta ett par saker i taget till de sitter och sedan gå på nästa. Jag har t ex haft trubbel med hur jag ska fötterna, avstånd och vinkel. Idag testade jag mig fram med olika viktskivor som jag la på golvet och satte fötterna på vardera sida om. Till slut hade jag hittat en bra isättning som jag körde med hela passet. Då slapp jag tänka på det iallafall! Sedan, när coachen såg filmen, blev hans input ändå att jag skulle flytta ihop hälarna, såklart…..

    Äh, det är bara att bita ihop. Vi har ju hela livet på oss att få den perfekta böjformen! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s