Ett steg fram och ett tillbaks

Min kollegas enträgna försök att transformera mig från stel och orörlig löpare till smidig och stark tyngdlyftare fortsätter. Efter min senaste ryckböjsession kom hans feedback: jag låser inte ut axlarna korrekt, jag ska hålla högre bröst och göra allt långsammare och sitta kvar i botten en stund innan jag exploderar upp. Och just det med att låsa ut axlarna är ett mysterium. Hur gör man? Jag ska återkomma till det. Först några bilder från morgonens träning.

ImageGorillan

När jag körde ovanstående stretch hemma utbrast 7-åringen ”Mamma, du ser ut som en gorilla!”. Man sätter sig ner, tar tag på insidan av foten/skon och bröstar upp sig samtidigt som man drar bak skuldrorna. Apjobbigt (hehe). Detta är stretch 1 i kollegans program till mig. 5 minuter om dagen ska jag sitta på detta viset.

Image

Käppen

Käppen är stretch 2. Samma utgångsläge som i Gorillan men nu ska jag göra dislocators med pinnen. Börja brett för att få bak pinnen utan problem för att sedan korta av greppet tills jag inte klarar av att få bak pinnen med raka armar. I det läge där det blir jobbigast ska jag stanna några sekunder. Detta ska på sikt få mig att kunna ”låsa ut axlarna”, något jag än så länge inte begriper hur man gör. Alls. Kollegan kom förbi kontoret i fredags och fick då en julklapp av mig, en 1 1/2 meter lång rundstav att träna rörlighet med. ”Så här gör man”, sa han och rörde axlar och skuldror på nåt alldeles särskilt sätt. ”När du har pinnen här bak skjuter du fram axlarna”. Öh va? Jag? Ja, det är på den nivån.

Image

Stoppböj

En tyngdlyftare ska kunna sitta på huk mellan benen, stabilt och bekvämt. Utan s k ”butt wink”, dvs rumpan ska inte tilta in, som den gör på mig. Och den blir man tydligen av med (winken, alltså) genom att öppna upp höfterna. Och där finns hur mycket som helst att göra. Jag klarar faktiskt knappt av en enda yogaposition som inkluderar nån form av höftöppning. Jag kan inte ens sitta i skräddarställning utan att ramla baklänges. Och jag tror inte att 5 minuter gorilla per dag kommer att lösa problemet. Jag måste in med det tunga artilleriet och googlar övningar som en tok nu.

Så, just nu är det rörlighetsträning som gäller i kombination med en miljard böjar, med stopp i botten. Som komplement chins, pullups, press och marklyft. Och så ska ju sätet och hamstrings ha sitt också, eftersom rehaben från hamstringsstrulet fortsätter. Men, där har det hänt grejer (tack och lov). Efter NY-resan där jag promenerade jättelänge och besvärsfritt sprang på löpband började jag känna besvär i sätet och baksida lår och det var med ganska hängande huvud jag var på återbesök hos naprapaten i förra veckan. Borde inte skadan vara läkt? Varför blir det bra och sedan obra?

Han klämde och kände och kom fram till att skadan är läkt, det är inte den som är problemet utan det är mitt stela säte och stela hamstrings. Ordinationen blev tuff foamrolling av de delarna. Och att springa mer. Närmsta veckan 4×8 min löpning med 2 min vila mellan, därefter öka löpdelen med 2 min/intervall varje vecka. Fyra gånger/vecka. Oj, det var inte dåligt. ”Spring mycket så blir det snabbare bättre”.

Så, dagen efter bytte jag om på lunchen och stack iväg. Om det var ackumulerad jobbrelaterad frustration som gjorde det men farten blev ganska hög. Men jag orkade hela vägen utan känning i benet! Helt fantastiskt. När jag kom tillbaks var jag lite stel men efter rullning hemma på kvällen och styrketräning dagen efter kändes det bra igen. Igår gjorde jag om samma pass – i princip besvärsfri, och idag är det inte mycket stelhet.

Så nu är jag tillbaks i samma situation som jag var förra vintern: jag vill styrketräna och jag vill springa. Hur ska jag kombinera dessa två?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s