Chins – och så knäböjen

Jag spelade in filmer på 65-böjarna i måndags och igår fick jag feedback från min PT. ”Sänk till 50 och vänta 2 sekunder i botten innan du går upp”. Jisses, vad jag har problem med knäböj. Det är tamej tusan alltid nåt att fixa. Jag trodde jag tog det lugnt ner, men nehej…så imorse var det bara att sänka till 50 och köra 5×5 stoppböj. Nya filmer som väntar på kommentarer.

I mitt program supersettar jag knäböj med chins (handflatorna emot mig…..en del säger pull-ups….det är en röra kring de begreppen) och idag klarade jag 6 stycken i första setet. Jag hade troligtvis kunnat göra 7 men jag hade fyra set kvar enligt en algoritm och ville inte gå ut för hårt. För ett år sedan tävlade jag i chins mot en bekant och jag vill minnas att jag lyckades krysta ur mig 7. Nu har jag kört sju pass chins och har förbättrat mitt max från 4 till 6 (minst). Det är coolt hur snabbt progressionen kan gå om man är ihärdig och får snurr!

Annonser

Knäböjsskräcken

 Sedan jag började med Stronglifts för snart 2 år sedan har jag inte kört 5:or i knäböj på mer än…..ja, kanske 67,5. Absolut inte 70, det vet jag. Nu har jag gjort en omstart och i lördags var det 65 som gällde. Och det gick inte alls. Redan när jag backade ut från racket sjönk modet och jag gjorde 3 dåliga reps och la tillbaks stången, sänkte till 62,5 och körde 5×5. Förnuftet säger mig att jag borde klara mycket mer. Jag har starka ben men är extremt mesig. Jag skulle kunna skylla på förkylningen som inte riktigt lämnat kroppen och cykelturen på 18 km till gymmet men jag vet att det satt i huvudet. Jag är rädd att jag ska hamna på golvet och inte kunna ta mig upp.

Efter att ha fått lite goda råd, ätit upp mig igår och morskat upp mig idag gjorde jag ett nytt försök på 65 och nu gick det bättre. Jag klarade 5×5. Och det utan att behöva gå utanför min bekvämlighetszon, för det har jag också insett nu – att jag väldigt sällan tar mig särskilt långt utanför den. Inte ens i fjol när jag sprang milen på 43 min mådde jag direkt dåligt.

Jag kan ta i för kung och fosterland i marklyft och pressar men just knäböj. Det är för obehagligt. Men, jag fattar ju att jag måste ta mig förbi det för att kunna öka. 70 kg ska upp, om det så är det sista jag gör.

Image

65 – inte ATG kanske men tillräckligt djup, tycker jag.