På väg hem från Göteborg

Den där kalipermätningen gick väl kanske inte riktigt som jag hade hoppats. Förhållandena vid den här gången och den förra var inte exakt likadana men hyfsat. Jag har gått upp i vikt, vilket var planen men det var inte muskler främst som stod för ökningen. Jag har blivit knubbigare, helt enkelt. En bra grej var dock att omkretsen runt axelpartiet blivit större och det verkade faktiskt vara muskelmassa.

Nu ska jag inte gräva ner mig över det här. Jag blir hela tiden starkare och så länge det är så får jag lita på arbetssättet.

Efter mätningen körde vi ett pass på nära på 2 1/2 timme. Först ut hip thrusts, där jag kämpar för att hitta kontakten med rumpan. Jag tyckte jag lyckades då men idag kan jag sitta utan besvär så jag vet inte….det finns många parametrar i det där t ex högre/lägre bänk att ligga mot, högre/lägre upphöjning för fötterna, fötterna nära eller längre bort, smalt eller brett mellan dem osv osv. Jag ska hem och testa mig fram.

Hip thrusts blandades upp med lite pressteknik och triggerpunktsbehandling av min stela övre rygg och aktivering av skuldrorna. Det är förövrigt kul att ha ett så långt pass med en PT. Man kan kosta på sig att göra det som för stunden verkar behövas.

Därefter latsdrag där jag inte gjort dem så bra som jag borde för att bygga lats. Efter det hade vi väl hållit på ett par timmar och jag skojade om att det var dags att höja bänkmaxet från 50.

Bänkteknik är en annan sak jag brottas med. Jag får inte till skulderpositionen men nu fick jag ett par riktigt bra tips och tyckte jag hamnade rätt mycket bättre. Körde upp till 47,5 – en tvåa och en etta. Sedan tänkte han sig 50 men jag tyckte det var bättre med 51 så vi kom därifrån nångång. Första försöket gick inte. Från botten kom jag upp en liten bit men sedan var det stopp. Jag vilade en stund och han påminde mig om att trycka ifrån med fötterna och spänna rumpan. Helt stel ska man vara.
Andra försöket hamnade jag i samma läge som innan, eftersom jag har väldigt kort minne ibland. Men så gjorde jag precis som han sagt dvs spände kroppen, tryckte ner fötterna och då gick den upp. Yes! Gjorde ett försök på 52,5 men då var untzet helt borta och vi gick och åt mat istället.

Bänkpress är en helkroppsövning. Det är viktigt att komma ihåg.

Planen framåt nu är uppbyggnad i tre månader och efter nyår ska vikten ner igen. Vilket blir en stor utmaning. Jag ska fortsätta med samma program men det jag ska förändra är att utmana mig själv mer. Jag måste börja lära mig att stå ut med obehag. Mer om det senare!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s