SH’BAM

Jag hängde på min kompis på SH’BAM på lunchen.

”Det här är klassen för dig som vill svettas, dansa och ha kul”, står det på SATS hemsida.

Så, uppfylldes kriterierna?

Svettas – njae, inte så mycket.
Dansa – jag gjorde dansliknande rörelser. Kan jag sträcka mig till. Tjejen som stod snett framför mig, hon däremot dansade och det såg väldigt coolt ut. Inte som jag, när jag ska efterlikna funkiga rörelser.
Ha kul – Jag hade väl ganska kul men jag skrattade inte högt direkt.

Att jag inte svettades beror såklart på att rörelserna var helt nya och eftersom jag saknar fallenhet för koordination så tog det några varv innan jag fattade hur jag skulle göra. Det är väl därför jag gillar att springa och lyfta tunga saker. Det är ganska okomplicerat och risken att trassla in sig är ganska liten.

Men, det var bra att göra nåt nytt – kliva ur zonen en halvtimme. Och träffa min kompis, såklart.

Imorrn väntar innebandy med kollegorna. Också rätt enkelt. En boll och en klubba.

Annonser

Träning i bygge

Jag vet inte, men det känns som SATS Danderyd har haft en del issues med sin miljö. Det har hänt vid några tillfällen att det varit byggare som skruvat och flyttat grejer när jag stått och böjt och en morgon fanns det risk för några i duschrummet då de skulle limma en list. Idag när jag kom dit såg det ut så här:

Jag vet inte om det är en fuktskada men byggfläkten indikerar väl det. Men, bygger man så bygger man. Bara att hugga i.

Det var ett tag sedan jag körde tung styrketräning och dessutom har jag just upplevt en vrålförkylning. Började med Benböj 5×5 på 65. Jag tycker att det är lite läskigt med benböj. Nu finns det safety bars så jag borde inte vara skraj men det är jag och jag vet att jag inte går så djupt som jag borde. I bottenläget tenderar jag att tappa ryggen också. När jag läser vad jag skriver ser jag ju att allt talar för att jag har för tungt. Formen i första hand, vikterna i andra. Till nästa gång blir det lägre, kanske 60?

Nästa övning Overhead press. Där har jag ju haft problem ganska länge och legat runt 25 kg i en evighet. Efter att ha tagit det 3×8 för någon vecka sedan gick jag upp på 27,5 idag. Tungt. Till skillnad från Push press ska man inte ta hjälp av benen, vilket hade behövts. Det blev 4,4,4,2,2.

Avslutade SL-passet med Marklyft. Det var två veckor sedan sist och då gjorde jag två lyft, vill jag minnas, varav det sista var perset på 95. Idag 1×5 på 70 och 1×5 på 82,5. Det sista lyftet kändes ordentligt men jag är glad att jag bet ihop och gjorde det.

Efter de obligatoriska övningarna gjorde jag Dips. Det gick riktigt bra: 17, 12, 14 och sedan Plankan 3×2 min.

Jag har ju löpvila nu och har lagt in 2 helt nya pass i min veckoplan: imorrn Sh’Bam och på söndag yoga. Däremellan blir det innebandy och mer styrka.

Chins och armhävningar

image

Kombinerar nattning av 8-åring med träning. Han läser fotbollstidning och jag gjorde först 10×3 chins i stången som jag brukar hänga i hans dörröppning. Efter de gick jag på 100 pushups-utmaningen där jag nu försöker dra ut på tiden inför de avslutande 45. Under vilan pratar vi om tvångsnedflyttningar i Premier League och om alla spelare i Stuttgart har en Porsche. Nej, nu lär jag baxa detta i mål………45 check!

Snart tillbaks med full kraft!

Så här förkyld som jag varit den senaste veckan var det länge sedan jag var. I lördags sov jag till 10 men var ändå helt sänkt hela dagen. Idag känner jag mig riktigt pigg även om det är lite hosta och snuva kvar. Men, jag är tillräckligt bra för att kunna planera en träningsvecka och det känns riktigt bra. 

Så, vad blir det nu. Jo.

Måndag: Armhävningar, chins, pullups
Tisdag: Vet inte än
Onsdag: Styrka (Böj, militärpress, marklyft, dips)
Torsdag: Sh’bam med kompis på lunchen
Fredag: Innebandy kanske
Lördag: Styrka (Böj, bänk, rodd)
Söndag: Yoga

Ordinerad löpvila

Jag har ju en coach som ska hjälpa mig att springa milen under 45 minuter. Nu hann vi knappt börja samarbetet innan jag först fick ont i rumpmuskeln och inte kunde träna så mycket och sedan åkte till Aten och tokrusade milen på 45:24. Idag hade vi ett snack om fortsättningen och i närtid gäller löpvila. Måste jag nödvändigtvis springa ska det gå långsamt, typ. Bra. Jag hade tänkt att sticka ut en sväng tidigt imorrn bitti men nu sover jag då istället. Toppen.

Någon gång i samtalet nämnde han yoga som alternativ träning. Jajemen, så får det bli. Jag ska köra mitt första pass yoga på söndag. Onsdag och lördag är det tung styrka inplanerad. Visserligen sa han att jag inte skulle träna benen så mycket men lite knäböj kan väl aldrig skada? Och på fredag hakar jag på kollegornas innebandy. Så får jag tyst på deras tjat tillfälligt.

Det var ett bra samtal. Bland annat uppmanade han mig att vara nöjd över mitt lopp i Aten och inte enbart sikta högre. Och jag är nöjd. Och lite förlägen över att jag kunnat sänka mina tider så mycket i år. För jag tränar ju varken särskilt hårt eller strukturerat. Så jag ska suga på karamellen tre veckor nu för det 10 december ska coachen och jag ses och springa tillsammans, som uppstart inför nästa säsong. Coolt!